You are currently viewing Prawo Hick’a

Prawo Hick’a

Mniej znaczy więcej

Słowo wstępne

Każdy z nas był kiedyś w sytuacji kiedy podjęcie jakiejś decyzji jest niezwykle trudne. Nie dlatego, że mamy zły dzień, ale dlatego, że ilość wyborów jest za duża. Jak z deserem. Jeśli w karcie dań mamy lody lub ciasto to wybór będzie stosunkowo prosty, ale jeśli będziemy mieć 10 rodzajów ciast to czas podjęcia decyzji znacznie się wydłuży.

Ogranicz wybory

Im więcej oferujemy wyborów tym dłużej trwa podjęcie decyzji. Im dłużej trwa podjęcie decyzji tym bliżej do rezygnacji z danej decyzji, która prowadziła do skorzystania z naszego produktu czy usługi.

* Zawsz musi być gwiazdka 🙂 Prawo Hick’a nie działa w przypadku kiedy mamy do czynienia ze złożonym problemem jak na przykład wybór studiów.

Skuteczne zastosowanie Prawa Hick’a jest niekiedy trudne zwłaszcza jeśli mamy skomplikowany produkt, którego szczegóły są istotne, a ich pominięcie może wprowadzić Klienta w błąd. Należy wówczas zastosować się do poniższych zasad.

Czystość (Clean)

Umieszczaj tylko to co konieczne. Informacja musi być przejrzysta i prosta do zrozumienia. Im mniej tym lepiej dla Użytkownika.

Grupowanie (Cluster)

Dla jaśniejszego przekazu pogrupuj koniecznie informacje, jeśli jest to możliwe. Świetnym przykładem tutaj jest na przykład panel Microsoft Word. Ilość opcji w programie jest ogromna, ale jeśli chcesz edytować tekst to wiesz, że musisz kliknąć w Narzędzia Główne. Tak samo ma się sytuacja z innymi opcjami. Mimo ilości dostępnych narzędzi wszystko mamy poukładane.

Widoczne ukrycie (Hide)

Jeśli informacji jest więcej lub może być potrzebne wyjaśnienie to warto żeby Użytkownik miał to pod ręką. Nie możemy umieścić wszystkich informacji od razu, ale możemy dodać trzy kropki, kreski, etc. gdzie Użytkownik jasno zrozumie, że tam są ukryte dodatkowe informacje lub możliwości. Każdy jest to w stanie zaobserwować chociażby korzystając z mediów społecznościowych.

Podsumowanie

Utrzymuj porządek i zminimalizuj ilość wyborów. Niech użytkownik nie traci czasu na przetwarzanie informacji, których nie potrzebuje. Pomóż mu szybko podjąć dobrą dezycję.