You are currently viewing Prawo Jacob’a
Photo by Amper on Unsplash

Prawo Jacob’a

Nie rób z Użytkownika idioty

    Słowo wstępne

    Jeśli masz prawo jazdy i jeździsz samochodem osobowym to zasadniczo potrafisz poprowadzić każde inne auto osobowe. W założeniu prowadzenie każdego auto choć mogą różnie wyglądać, należeć do różnych klas to samo prowadzenie jest dokładnie taką samą czynnością jak we fiacie cinquencento, a mercedesem gls. Dokładnie o to samo chodzi w prawie Jacob’a.

    Prawo Jacob’a

    Dla jasności kontekstu przytoczę treść tego prawa:

    Użytkownicy spędzają większość swojego czasu na innych stronach internetowych, dlatego oczekują, że Twoja strona będzie działać podobnie do tych, które już znają.

    Jacob Nielsen, Nielsen Norman Group

    Dokładnie tak jak z zakupem nowego samochodu. Wiesz jak się prowadzi samochód więc oczekujesz, że będzie w nim kierownica, drążek zmiany biegów i pedały. W momencie kiedy Użytkownik od lat korzysta z Internetu i wejdzie na Twoją stronę, to chce się czuć pewnie. Skoro od zawsze mamy nawigację na górze to nie umieszczaj jej na dole strony. Tylko zniechęcisz swojego Użytkownika. Wszyscy chcemy wprowadzać innowacje, ale muszę one mieć swój sens. Jeśli ktoś wyprodukuje samochód z joystickiem to nie wiem czy ktoś oprócz mnie zdecydowałby się na zakup takiego auta.

    Strony powinny być podobne

    Jeśli wprowadzisz zbyt wiele innowacji w swoim produkcie to zamienisz świetnego kierowcę w początkującego amatora. Nikt z nas nie lubi czuć się głupi czy bezradny. Używaj wzorców do których Użytkownicy się przyzwyczaili. Zmień kolor tapicerki, ale sprzęgło lepiej zostaw po lewej stronie. Poniżej sekcje strony/aplikacji internetowej/webowej. Trzymaj się tego szkieletu, a na nim buduj wszystko co chcesz.

    Nagłówek (Header)

    Strona obecnie zawsze ma nagłówek na samej górze. Jest to centrum dowodzenia po naszej stronie gdzie jasno mówimy Użytkownikowi gdzie jest i co może tutaj zrobić. Umieszczamy tutaj nawigację, logo, wyszukiwarkę, logowanie, koszyk czy zmianę języka w zależności do potrzeb i funkcji jaką pełnić nasza strona.

    Cel (Hero / Main Idea)

    Następnie mamy główną sekcje pod naszym nagłówkiem, która jasno ma przekazać Użytkownikowi po co on tutaj jest. Wizja naszego produktu, cel istnienia zostaje tutaj przedstawiony i co więcej tutaj mamy już CTA (call to action). Wzywamy naszego użytkownika do działania.

    Treść (Content)

    Tutaj wpisujemy wszystkie rzeczy, które musimy umieścić na naszej stronie na konkretnych podstronach. Wszelkie detale i informacje potrzebne Użytkownikowi.

    Stopka (Footer)

    Bardzo ważne sekcja strony, której nie można lekceważyć. W stopce umieszczamy dane kontaktowe, regulaminy, politykę prywatności, oferty pracy, mapę strony, linki do mediów społecznościowych etc.

    Podsumowanie

    Zmiany jeśli takowe chcesz wprowadzić są dozwolone. To nie jest tak, że zmiany są złe. Najważniejsze jest żeby każda z nich miała cel. Zmieniamy nie dlatego, że lubimy zmiany, ale dlatego, że ta zmiana wpłynie korzystnie na naszego Użytkownika.

    Użytkownicy oczekują, że interfejs będzie używał terminologii i funkcji, które są zgodne z ich doświadczeniami i wiedzą. Podobnie z użyciem określonych standardów i konwencji. Użytkownicy będą poruszać się po interfejsach szybciej i z większą pewnością, jeśli będą one zgodne z ich wcześniejszymi doświadczeniami.