You are currently viewing Konsekwencja

Konsekwencja

Spójność i standard (Heurystyki Użyteczności Nielsena)

Słowo wstępne

Wyobraź sobie sytuację, w której Twoje piękne wymarzone auto ma fotele każdy w innym kolorze. Możesz też przypomnieć sobie słynne zdjęcia z Internetów opisane hasłem ,,piekło perfekcjonisty”. Dokładnie tak czuje się nasz Użytkownik jeśli nie przestrzegamy pewnych konwencji.

Konsekwencja jest kluczem

Użytkownik nie powinien się zastanawiać czy różne słowa, sytuacje lub działania oznaczają to samo. Te same słowa, elementy podjęcie tej samej akcji musi oznaczać to samo i powodować te same działania systemu, by użytkownik mógł przewidzieć co się stanie i mógł nauczyć się korzystania z systemu.

Konsekwencja zewnętrzna

Jako użytkownik sklepu internetowego oczekujesz, że w prawym górnym rogu znajdziesz koszyk zakupowy z liczbą określającą ilość przedmiotów, które masz w koszyku. Jest to niezwykłe ułatwienie, które dało naszemu Użytkownikowi pewien komfort kontroli nad tym co robi. Trend ten stał się bardzo popularny i w istocie spotkać go można wszędzie. Gdy powstanie sklep internetowy, który nie wprowadzi tego ułatwienia lub co gorsza umieści w ogóle inną ikonkę nie budzącą skojarzeń z naszym koszykiem wówczas poszukiwania tego na stronie mogą naszego Użytkownika zezłościć na tyle, że opuści nasz sklep. Jako projektant UX musisz zdawać sobie sprawę z tego do czego Użytkownik jest przyzwyczajony i z czego nie możesz zrezygnować. Zasada tutaj jest dość prosta – nie wymyślaj drugi raz koła.

Konsekwencja wewnętrzna

Oprócz wprowadzania sprawdzonych rozwiązań, tworząc nowy produkt, chcemy wprowadzić też innowacje. Niekiedy nie mają one swoich wcześniejszych wzorców lub zmiana istniejących jest uzasadniona. Nie zmienia to faktu, że wprowadzając jakiś wzór dla na przykład nagłówków na stronie dla naszych artykułów musimy pilnować, że każdy nagłówek powinien być taki sam. Nie możemy dopuścić do sytuacji kiedy ten sam element w różnych miejscach wygląda inaczej. Nie dajemy wtedy możliwości nauki naszemu Użytkownikowi i wprowadzamy niepotrzebny chaos.

Podsumowanie

Naszym zadaniem jest ułatwienie Użytkownikowi poruszania się po naszym systemie. Musimy zatem utrzymać pewną konsekwencję stylów. Inaczej Użytkownik traci kontrolę i obeznanie, ciężko mu się poruszać po stronie i tym samym jest bliższy rezygnacji.